Trendy w Dziennikarstwie

Wirtualna Rzeczywistość w Dziennikarstwie: Czy To Przyszłość?

Autor Danuta Witkowska
Danuta Witkowska7 października 20238 min
Wirtualna Rzeczywistość w Dziennikarstwie: Czy To Przyszłość?

Wirtualna rzeczywistość odmienia oblicze współczesnego dziennikarstwa, otwierając przed nim niespotykane dotąd możliwości. Technologia ta pozwala na zanurzenie odbiorcy w samym centrum wydarzeń, umożliwiając mu doświadczenie ich niemalże na własnej skórze. Jakie dokładnie korzyści niesie ze sobą VR dla prasy? Jakie niesie ze sobą wyzwania? Czy rzeczywiście zmieni ona przyszłość dziennikarstwa?

Zalety wirtualnej rzeczywistości w dziennikarstwie

Wirtualna rzeczywistość otwiera przed dziennikarzami zupełnie nowe możliwości prezentowania treści. Pozwala na stworzenie niemalże namacalnego doświadczenia, które angażuje zmysły odbiorcy w stopniu dotąd niespotykanym. Co więcej, reportaże VR są niezwykle atrakcyjne dla odbiorców, gdyż pozwalają im na zanurzenie się w realiach opisywanych wydarzeń. Dzięki temu budują silne zaangażowanie emocjonalne.

Bliższy kontakt z wydarzeniami

Podstawową zaletą VR w dziennikarstwie jest możliwość przeniesienia odbiorcy w sam środek relacjonowanych wydarzeń. Zamiast biernie oglądać materiał video, może on aktywnie rozglądać się we wszystkie strony, doświadczając opisywanej sytuacji niemalże na własnej skórze. Pozwala to na znacznie głębsze zrozumienie kontekstu i budowanie empatii. Ta technologia sprawdza się zwłaszcza w przypadku trudnych tematów - wojny, ubóstwa, katastrof.

Większe zaangażowanie odbiorców

Materiały VR angażują odbiorcę w zupełnie nowy sposób. Zamiast biernie obserwować ekran, aktywnie uczestniczy on w treści, rozglądając się na boki i do góry. To sprawia, że reportaże stają się znacznie bardziej wciągające. Ponadto, imersja w VR budzi silne emocje, które wpływają na zapamiętywanie przekazu. Dlatego materiały tego typu mają ogromny potencjał edukacyjny.

Nowe możliwości narracyjne

Wirtualna rzeczywistość pozwala opowiadać historie w zupełnie nowy, angażujący sposób. Dziennikarze mogą kierować uwagę odbiorcy za pomocą dźwięku i obrazu, stopniowo odsłaniając kolejne elementy opowieści. Mogą też wykorzystać możliwości interakcji, np. pozwalając na przeglądanie wirtualnych dokumentów czy uruchamianie dialogów z postaciami. To znacząco poszerza arsenał narzędzi reporterskich.

Wady i ograniczenia VR w dziennikarstwie

Choć wirtualna rzeczywistość ma ogromny potencjał w dziennikarstwie, niesie ze sobą również pewne wyzwania. Po pierwsze, produkcja materiałów VR jest kosztowna i pracochłonna. Wymaga specjalistycznego sprzętu i oprogramowania. Ponadto, nie wszystkie tematy nadają się do tej formy przekazu. Niektórzy widzowie mogą odczuwać też dyskomfort podczas korzystania z gogli VR.

Wysokie koszty produkcji

Stworzenie reportażu VR w profesjonalnej jakości wciąż wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi. Konieczne jest zakupienie drogich kamer 360 stopni i mikrofonów przestrzennych. Potrzebne jest też odpowiednie oprogramowanie do montażu, a także mocny sprzęt komputerowy. To podnosi poprzeczkę dla mniejszych redakcji.

Pracochłonny proces produkcyjny

Stworzenie reportażu VR jest o wiele bardziej czasochłonne niż tradycyjnego materiału wideo. Nagranie obrazu 360 stopni wymaga uważnego planowania ujęć, by uniknąć przypadkowego zasłonięcia kamery. Montaż też jest pracochłonny - wymaga łączenia wielu kamer w spójną całość. Materiały VR są zatem kosztowne nie tylko finansowo, ale i czasowo.

Możliwość dyskomfortu użytkowników

Część odbiorców może odczuwać zawroty głowy lub mdłości podczas oglądania materiałów VR, zwłaszcza tych dynamicznych, z dużą ilością ruchu. Problem ten może zniechęcić niektóre osoby do korzystania z tej technologii. Dlatego warto stosować zasadę stopniowania intensywności przekazu.

Przykłady zastosowań VR w dziennikarstwie

Pomimo pewnych trudności, wirtualna rzeczywistość z powodzeniem znajduje zastosowanie w wielu obszarach dziennikarstwa. Pozwala na nowatorskie relacjonowanie wydarzeń, tworzenie wciągających reportaży oraz przeprowadzanie wywiadów w niespotykany dotąd sposób.

Relacjonowanie wydarzeń

Dziennikarze coraz chętniej sięgają po VR do relacjonowania na żywo ważnych wydarzeń. Widzowie mogą dzięki temu doświadczyć np. relacji z miejsca katastrofy, transmisji sportowej czy koncertu niemal tak, jakby tam byli. Technologia ta z powodzeniem sprawdza się w przypadku wydarzeń masowych.

Tworzenie wciągających reportaży

Reportaże VR pozwalają widzom zanurzyć się w opisywanym świecie i lepiej go zrozumieć. Dziennikarze wykorzystują je np. do pokazania realiów życia w ubóstwie, relacji z rejonów dotkniętych wojną czy prezentacji odległych zakątków świata. Tego typu produkcje cieszą się dużą popularnością.

Przeprowadzanie wywiadów

Wywiady w VR to nadal nowość, ale technologia ta ma tutaj duży potencjał. Pozwala np. na przeprowadzenie rozmowy z osobą znajdującą się w odległym miejscu, z zachowaniem wrażenia jej obecności w tym samym pomieszczeniu. To rewolucjonizuje prowadzenie wywiadów na odległość.

Wpływ VR na przyszłość dziennikarstwa

Wirtualna Rzeczywistość w Dziennikarstwie: Czy To Przyszłość?

Choć wirtualna rzeczywistość wciąż rozwija się w dziennikarstwie, jest wysoce prawdopodobne, że w nadchodzących latach jej znaczenie będzie rosło. Może ona wywrzeć duży wpływ zarówno na sposób przedstawiania informacji, jak i na role odbiorców. Jednak pociągnie to za sobą też pewne dylematy natury etycznej.

Zmiana sposobu przekazywania informacji

Imersyjne reportaże VR z pewnością zyskają na popularności kosztem tradycyjnych materiałów wideo. Pozwolą one na jeszcze głębsze zanurzenie w prezentowanych historiach i budowanie empatii u odbiorców. Jednak wciąż pozostaną one uzupełnieniem tradycyjnych przekazów.

Aktywniejsza rola odbiorców

Materiały VR w naturalny sposób angażują odbiorców, zmuszając ich do aktywnej eksploracji treści. Może to prowadzić do głębszego zainteresowania prezentowanymi tematami i większej refleksji nad nimi. Jednocześnie rośnie odpowiedzialność dziennikarzy za etyczne wykorzystanie możliwości tej technologii.

Wyzwania etyczne

Choć VR umożliwia budowanie empatii, niesie ze sobą ryzyko manipulacji odbiorcami. Zbyt intensywna stymulacja może prowadzić do traumy. Dlatego dziennikarze muszą zachować umiar i przestrzegać zasad etyki. Konieczne są też rozwiązania chroniące prywatność uczestników reportaży VR.

Porównanie VR z innymi technologiami

Wirtualna rzeczywistość to obecnie najbardziej immersyjna technologia dostępna w dziennikarstwie. Jednak inne rozwiązania, jak wideo 360, AR czy transmisje online również zmieniają sposób przedstawiania informacji i angażowania odbiorców.

Wideo 360 stopni

Nagrania sferyczne pozwalają na aktywne rozglądanie się w trakcie oglądania. Jednak odbiorca pozostaje biernym obserwatorem, podczas gdy VR pozwala na złudzenie "bycia tam" w realistyczny sposób. Wideo 360 stopni to tańszy surogat VR.

Rzeczywistość rozszerzona

Technologia AR uzupełnia obraz rzeczywisty o elementy generowane komputerowo. Ma zastosowanie raczej w grafikach informacyjnych czy rozszerzaniu transmisji sportowych. Nie daje efektu immersji porównywalnego z VR.

Transmisje na żywo

Transmisje online, zwłaszcza z wydarzeń sportowych, angażują odbiorców, jednak w sposób bierny. VR pozwala na aktywny udział w relacjonowanych wydarzeniach i budowanie poczucia "obecności". To zupełnie nowa jakość.

Wskazówki dla dziennikarzy

Aby w pełni wykorzystać potencjał VR w dziennikarstwie, warto stosować się do kilku zasad. Przede wszystkim należy dobierać technologię do tematu, unikać przesady w intensywności przekazu i przestrzegać zasad etyki. Przydadzą się też specjalistyczne szkolenia.

Dobór technologii do tematu

Nie wszystkie reportaże wymagają VR - w niektórych przypadkach wystarczy wideo 360. Należy analizować, czy immersja jest niezbędna i dodaje wartość. Trzeba też uwzględnić ograniczenia technologii i unikać sytuacji, gdy rozprasza ona uwagę od meritum.

Cyfrowa higiena i etyka

Materiały VR mogą wywoływać silne emocje, dlatego należy unikać scen szokujących bez potrzeby. Nie należy też nagrywać osób bez ich zgody. Warto stosować zasadę stopniowania natężenia przekazu, by uniknąć dyskomfortu.

Szkolenia dla dziennikarzy

Aby w pełni wykorzystać wirtualną rzeczywistość w pracy reportera, niezbędne są szkolenia z obsługi sprzętu i oprogramowania. Przyda się też zaznajomienie z zasadami projektowania VR pod kątem maksymalnego zaangażowania odbiorców pr

Podsumowanie

Wirtualna rzeczywistość to fascynująca, choć wciąż rozwijająca się technologia. Jej zastosowanie w dziennikarstwie niesie ze sobą ogromne możliwości, ale też pewne wyzwania. Niewątpliwie pozwala na bardziej angażujące i wciągające przedstawianie historii, zbudowanie głębszego porozumienia z odbiorcami oraz stworzenie zupełnie nowego rodzaju doświadczeń reporterskich. Jednak by w pełni wykorzystać jej potencjał, konieczne jest zachowanie umiaru, etyki i świadomości jej ograniczeń. Przemyślane zastosowanie VR może jednak znacząco wzbogacić i rozwinąć dziennikarstwo.

Najczęstsze pytania

Dziennikarz VR musi znać obsługę kamer i mikrofonów 360, oprogramowanie do montażu materiałów sferycznych oraz zasady komponowania ujęć i scenariuszy z myślą o VR.

Podstawowy zestaw to kamera 360 stopni, mikrofon przestrzenny ambisoniczny oraz statyw. Przyda się też mocny komputer do obróbki nagrań.

Niektóre tematy, np. wywiady studyjne, lepiej sprawdzą się w tradycyjnej formie. VR ma sens przede wszystkim w reportażach, gdzie istotne jest poczucie „bycia na miejscu”.

Osoby cierpiące na chorobę lokomocyjną, padaczkę, schizofrenię lub inne zaburzenia percepcji powinny unikać VR lub korzystać z niej z umiarem.

Wiele portali informacyjnych udostępnia materiały VR na dedykowanych podstronach. Są też serwisy specjalizujące się wyłącznie w tego typu produkcjach.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Poradnik dla młodych dziennikarzy: Jak rozpocząć karierę w świecie dziennikarstwa?
  2. Jakie książki o historii Polski są najlepsze? Rekomendacje literatury
  3. Najcenniejszy towar, o którym mówi cały świat - Polska recenzja filmu
  4. Recenzja filmu Prime Time - Zmęczenie Materiału
  5. Jan Pawluśkiewicz: Twórczość Jana Kantego Pawluśkiewicza
Autor Danuta Witkowska
Danuta Witkowska

Dla mnie dziennikarstwo to nie tylko praca, to misja polegająca na docieraniu do prawdy i przekazywaniu jej innym. Tutaj znajdziesz moje artykuły, wywiady i refleksje na temat różnorodnych wydarzeń i tematów społecznych.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły