Drodzy podróżnicy i Drogie podróżniczki!

Zapraszamy Was na wyprawę do niezwykłego miejsca, które nie jest ani blisko, ani daleko. Aby się do tam dostać, nie musicie pokonywać siedmiu gór i siedmiu rzek, a żaden smok nie stanie Wam na przeszkodzie. Jest to pewna kraina, o której być może już słyszeliście, ale zapewne nikt z Was w niej nie był. W krainie tej panuje król, którego nazywają Maciuś…

Tak zaczynała się historia wprowadzająca najmłodszych uczniów szkoły w Coniewie w wielokulturową grę przygotowaną przez Zespół Stowarzyszenia Młodych Dziennikarzy „Polis”. Gra prowadząca do Królestwa Króla Maciusia była jednym z wielu działań składających się na projekt „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym”. W jego ramach, zespół edukatorów, aktywistów i wolontariuszy „Polis” w partnerstwie z Zespołem Szkół w Coniewie pracował nad serią wydarzeń integracyjno-edukacyjnych dla dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców.

Kierując się ideą, że dobra atmosfera i bezpieczeństwo w szkole wymagają starań całej społeczności, zdecydowaliśmy się na zaangażowanie jak największej ilości uczniów we wspólne, aktywne działania, wymagające za każdym razem współpracy i zgrania wszystkich ich uczestników. Metodą umożliwiającą realizacje tego celu była gra, do której zaprosiliśmy wszystkie klasy zespołu szkół w Coniewie. W ramach projektu przygotowane zostały dwie gry integracyjno-edukacyjne, które odbyły się w Muzeum Historii Żydów Polskich „POLIN”. Tematyka gier, związana z wielokulturową podróżą, pozwalała poprzez rywalizacje(starsi uczestnicy), poszukiwanie Krainy Króla Maciusia(młodsi uczestnicy) oraz wspólną pracę, poznać wyzwania wielokulturowego społeczeństwa – tego z wymyślonej Krainy Króla Maciusia, jak i naszego, całkiem realnego społeczeństwa polskiego. Uczestnicy gier mieli okazję wziąć udział w szeregu ćwiczeń rozwijających umiejętności pracy grupowej, współpracy, krytycznego i twórczego myślenia oraz przewodzenia grupą. 

Tworzenie wspólnego gerbu Tworzenie wspólnego herbu grupy (fot. Filip Błażejowski) 

Każda drużyna miała własny herb

Każda drużyna dzieliła się na mniejsze grupy, które uzgadniały i rysowały swoje części wspólnego/drużynowego herbu. Drużyna posiadająca własny herb i wymyślony okrzyk, gotowa była do dalszej podróży.  (fot. Filip Błażejowski) 

Umiejętności te, nazywane „umiejętnościami miękkimi”, często lekceważone w procesie wychowawczym i współczesnym systemie edukacji, stanowią kluczowe umiejętności dla sprawnego budowania szkolnej wspólnoty. To dzięki nim dzieci i młodzież są w stanie jednoczyć się w sprawnie działające grupy i społeczności oraz zmieniać otaczającą je rzeczywistość, czy to w formie działalności samorządu szkolnego, czy aktywności na rzecz lokalnej wspólnoty.

Uczestnicy gry edukacyjnej z wachlarzami bojowymi

Uczestnicy mieli również okazję dowiedzieć się czym jest taniec z wachlarzami i wykonać wspólnie krótki układ taneczny. „TANIEC Z WACHLARZAMI BOJOWYMI to autorski styl tańca Julii Bui-Ngoc i Katarzyny Stefanowicz. Technika tańca obejmuje między innymi elementy  tańca współczesnego oraz improwizacji a także Kung Fu Wu Shu, Tai Chi Chuan i jest wyrazem połączenia dwóch kultur, wschodu i zachodu”. http://www.centrumkulturswiata.pl/taniec-wachlarze  (fot. Filip Błażejowski) 

Uczestnicy gry edukacyjnej grają w "Memory"

W czasie popularnej gry „Memory” uczestnicy poznawali i dopasowywali symbole przynależące do najważniejszych światowych religii.  (fot. Filip Błażejowski) 

Warto również dodać, że tytułowe wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym odbyło się w środowisku naprawdę wielokulturowym. Zespół Szkół w Coniewie jest bowiem przykładem nielicznych w Polsce szkół skupiających dzieci z różnych krajów i kultur, przede wszystkim dzięki bliskiemu sąsiedztwu Ośrodka dla Cudzoziemców w Lininie. Choć wspólna praca dzieci i młodzieży w czasie gier i wydarzeń pełna była wspomnianych wcześniej wyzwań oraz różnego rodzaju barier (od tych językowych aż po te kulturowe), to proces powolnego ich pokonywania, przeskakiwania i współpracy ponad nimi stanowi niezmiernie ważną część całego projektu i doświadczenia dla całej społeczności, a także naszego zespołu.

Uczeń podczas gry edukacyjnej w "Polin"

Wśród zadań nie zabrakło też ćwiczeń ruchowych, angażujących wszystkich uczestników oraz wymagających wsparcia i dopingu całej drużyny  (fot. Filip Błażejowski) 

Nasze praktyki, wraz z dokładnym opisem wszystkich działań i metodologii omówiona zostanie również w czasie zbliżających się Webinariów, na które zapraszamy wszystkich chętnych. Dodatkowo, wydana też zostanie publikacja, zawierająca szczegółowy opis całego projektu, wraz ze scenariuszami zajęć dla młodzieży.

Serdecznie dziękujemy dyrekcji Zespołu Szkół w Coniewie, gronu pedagogicznemu, asystentom kulturowym, pracownikom Ośrodka dla Cudzoziemców w Lininie oraz rodzicom i członkom lokalnej społeczności, a także naszym aktywistom i wolontariuszom za pomoc i wsparcie w realizacji tego projektu.

Projekt „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym” realizowany jest z funduszy Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Scenariusz gry dla grupy młodszej:

scenariusz-gry-dla-grupy-mlodszej

Scenariusz gry dla grupy starszej:

scenariusz-gry-dla-grupy-starszej-na-strone